Afinite Analizi nedir?
Yakınlık
analizi, bir nesnenin konu hakkındaki görüşüne dayanan farklı şeyler arasında
bağlantı kurma işlemidir. Bunun en temel örneklerinden biri şampuan ve saç
kremi. Bu iki ürün birbiriyle doğrudan ilişkili değildir, ancak alıcılar
genellikle aynı anda kullanıldığı için aralarında bağlantı kurarlar. Affinite
analizi, pazarlama ve sosyoloji alanlarında, birbiriyle bağlantılı, işkur doğum parası
ama görünüşte ilgisiz olayların ardındaki motivasyonları
anlamanın bir yolu olarak kullanılır.
Bağlantı bulmak için yakınlık analizini kullanabilmek için
bir araştırmacı bir konu tanımlamalıdır. Tek bir kişi üzerinde bir çalışma
yapmak mümkün olsa da, genellikle, konu bir takım önemli kriterleri paylaşan bir
grup insandır. Bu kriterler belirli bir mağazada alışveriş yapmaktan, aynı
ekonomik parantez içine düşmekten, aynı kasabada yaşamaktan başka bir şey
olabilir. Daha spesifik bir çalışmada, gruptaki her bireyin sahip olması
gereken düzinelerce kriter olabilir.
Yakınlık analizinin bir sonraki kısmı gözlem ve kayıt
alışkanlıklarıdır. Grup kurulduktan sonra, araştırmacı, konuların neler
yaptığını izleyebilir ve kaydedebilir. Verileri kaydettikten sonra, belirli
modeller ortaya çıkmaya başlayacaktır. Bazı durumlarda, şampuan satın alan
insanlar gibi kalıplar, aynı zamanda kremi sık sık satın alacaktır.
Zaman zaman, doğrudan bir bağlantıya sahip olmayan bir model
oluşacaktır. Örneğin, bir üniversite öğrencisinin istikrarlı bir ilişki içinde
bulunduğu sürenin uzunluğu ile doğrudan bir ilintisi vardır ve notları - ilişki
ne kadar uzun olursa, notlar o kadar yüksektir. Bu iki şeyin bağlantısı yok
gibi görünüyor, ancak veriler aksini söylüyor.
Bu
bağlantılar afinite analizi tehlikesidir. Yukarıdaki örnekte, aslında doğrudan
bir ilişki yoktur. Gözlemlenmeyen üçüncü bir sebep faktörü vardır; konunun bir
öğrenci olduğu sürenin uzunluğu. Gerçek durum çok daha doğrudan. Genellikle
uzun vadeli bir ilişki içinde olmak için daha fazla zamana sahip olan eski
öğrenciler daha disiplinli ve derse devam etme ve işkur kredi başvurusu
derse devam etme olasılıkları daha fazladır.
Afinite analizindeki zorluklarla bile, büyük bir pazarlama
aracıdır. Ürünler arasındaki bağlantıları bularak, bağlantı hiç mantıklı
görünmese bile satışları arttırmak mümkündür. Bu yakınlıklar, büyük mağazalarda
önemli miktarda ürün yerleştirmenin ardındaki nedendir. Örneğin, birçok
mağazada, levhaların yanında kondom ve uyku yardımcıları içeren küçük bir uç
kapağı bulmak yaygındır.
Yorumlar
Yorum Gönder